Sunday, June 17, 2012

Otai Serama : Bersama Abang Khalid Tanjung Minyak


Abang Khalid bersama 2 ekor 'peluru'-nya
Setahun yang lepas, semasa saya sibuk membuat carian di internet tentang serama di Melaka, ada 2 nama yang kerap keluar di paparan sreen laptop saya. Pertama adalah Saudara Rahman Persona dan keduanya adalah Saudara Khalid Tanjung Minyak. Dua nama ini adalah nama yang sering kedengaran apabila saya bertanya siapakah orang yang aktif 'bermain' serama di Melaka.

Bagi peminat dan pemain ayam serama tegar di seluruh Malaysia, nama Khalid Tanjung Minyak bukan asing sebenarnya. Beliau memang 'rancak' menyertai pelbagai bon di merata pelusuk negara. Beliau telah berkecimpung bermain serama semenjak tahun 90-an lagi, di samping aktif membela serama walaupun di kala musim serama 'agak pelahan' dahulu. Ini mengambarkan 'passion' beliau yang mendalam di dalam kesenian dan kecantikan ayam serama.

Malahan, jasa beliau menaikkan serama di negeri Melaka ini adalah sangat besar. Selain dari Saudara Rahman Persona dan Abang Azmi (Pengerusi KPSM), Abang Khalid adalah antara perintis yang mengerakkan bon di Melaka semenjak 5 tahun yang lepas.

Jadi peluang ber-silaturrahin dengan melawat reban beliau di rumahnya (dan di rumah mertuanya) yang terletak di Tanjung Minyak Melaka, dapat memberi banyak manfaat dan tambahan ilmu buat saya yang masih muda di arena serama. Sebagai orang lama, koleksi serama di reban beliau kebanyakkannya terdiri dari bloodline dari darah asli seperti Submerin, Sri Palas, Serama dari Reban Cikgu Yusof, Cg Lie dan banyak lagi yang wajib di tonton.

Di sebalik wajahnya yang ada kala agak seruis, beliau sebenarnya insan yang mudah didekati dan ramah terutama apabila bercerita kisah-kisah menarik sepanjang perjalanan belaiu bergelumbang di arena ini.

Jom kita tenguk apa yang menarik mampu saya kongsikan buat pembaca blog ini.....

PS : Kalau ada yang singgah Melaka dan hendak ber-silaturrahim dengan Abang Khalid..bolehlah hubungi beliau di nombor ini :            016-6654929      


Puas - Tuan ayam mana yang tidak tersenyum panjang bila ayam kesayangan menunjukkan aksi menarik 

Geng-geng KPSM (Abg Rosdi, Cikgu Razak, Tuan Farid, Cik Man Persona, Tuan Maizal dan juga Tuan Rumah - Abg Khalid)  yang sempat melepak sama..."hujung minggu katakan..hahaha"
PS: Reban ini di rumah mertua Abg Khalid

Kongsi Tips bersama otai ...
Tu dia...anak pun lempar sayap tue....


Identiti seorang Taukey...(saya pun minat bata permata..)
PS : Untuk pengetahuan, Abg Khalid adalah seorang usahawan emas di bandar Alor Gajah. Jadi, kalau ada sesiapa yang hendak mencari barangan kemas...hehehe bolehlah cuba hello2 Abg Khalid
Ini bukan meneropong anak bulan..hehehe, tapi  tips meneropong benih pada telur ayam serama

Santai di hadapan rumah Abg Khalid - sesi menonton ayam bergaya...
Peluru yang bakal muncul di bon terdekat ini. Melaka...Kenyir  & Kedah
"Awesome"......


Susunan piala yang pernah dimenangi oleh Abang Khalid


Cantek... ekor kelabu. Bapaknya dipanggil "Jebat Gila" hahahah...macam-macam 
Bapak dari bloodline Robot (dari reban Cg Yusof Kuala Ibai)

Bapak "Jebat Gila" yang kini mula menghasilkan peluru bertaraf  pertandingan..

Seekor lagi anak Si jebat Gila. Tapi ekor tak kelabu...
Ada puluh ekor anak jadi pelapis...itulah otai namanya....
Koleksi Blog : Momen BOTB 'Raja Melaka" yang dimenangi oleh Abang Khalid di Bon Melaka  bulan Okt 2011 anjuran bersama Jabatan Perkhidmatan Veterinar Melaka


No comments:

Post a Comment