Monday, November 25, 2013

Saturday, November 23, 2013

Ayam muda untuk dijual...(dah jual)


Ayam baru nak masuk muda. Cutting tinggi. Aksesori ayam ...mantap. Kepala sahaja tak nak turun. Tunggu siap nanti baru tahu jadi macam mana. Bagi yang berminat..boleh hubungi saya di 012-6990793

Wednesday, October 30, 2013

Jadual Bon November

BON KUALA LUMPUR
2hb Nov 2013


BON JITRA KEDAH
9hb Nov 2013

PERTANDINGAN KESENIAN DAN KECANTIKAN AYAM SERAMA
TAMAN TASIK DARULAMAN JITRA KEDAH

DATE : 9 NOVEMBER 2013 (SABTU)
MASA: 9.00 PAGI HINGGA 1.30 PETANG
TEMPAT: TAMAN TASIK DARULAMAN JITRA KEDAH DARUL AMAN
ANJURAN: PERSATUAN PEMINAT SERAMA NEGERI KEDAH

BON AIR HITAM JOHOR
30hb Nov 2013




Monday, October 28, 2013

Dari anak ke remaja...








Ayam nie kena tunggu dia salin bulu sayap dengan ekor muda dulu. Lepas tu baru tahu jadi macam mana....

Monday, October 7, 2013

Ayam di reban...

Mat Potai...baru nie bawak masuk bon semabok..aksesori banyak yang kena. Tapi gaya 'mantain' 23poin.
mantap beb!

Ingat nak bawak juga ke bon..tapi dah lebih 'umur'. Tunggu siap remaja pulok

Ara nie main anak b...gayat dan takut lagi. Tak pe ...anak macam nie ke tunggu dulu

Tuesday, September 10, 2013

Remaja nie nak lepas...


Ayam bekeng... masih remaja tapi rasanya masuk muda nanti baru boleh tengok jadi macam mana. Saya nak lepas bagi yang berminat. Sila sms 012-6990793.

Thursday, September 5, 2013

Outbreed..inbreed..dan linebreed (Part 1)

Ini adalah sharing saya buat rakan-rakan yang baru dalam breeding serama. Untuk kawan-kawan hok lama-lama, saya rasa tak perlu bacalah sebab pengalaman mereka ini adalah lebih luas dan mendalam berbanding apa yang saya tahu.

Jadi perkongsian ini adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri dalam menternak ayam serama di reban saya. Kalau ada yang berbeza pendapat, ini hanyalah kaedah yang berbeza dengan kawan-kawan semua.

Olay...salah satu soalan yang paling kerap saya terima dari sahabat sahabat yang datang berkunjung di reban Telok Mas dan juga di-sms-kan ke hpone saya adalah tentang kaedah mengacuk/breeding yang digunakan dalam menghasilkan ayam serama. Hendak menjawap di dalam bentuk sms nanti agak susah sedikit dengan ruangan yang terbatas. Jadi saya berkongsi sedikit informasi yang telah saya gunakan di reban saya sepanjang 2tahun yang lepas. (harap memberi manfaat)

Sebenarnya, terdapat beberapa kaedah 'breeding' yang digunapakai oleh penternak dan peminat ayam serama. Jadi kaedahnya juga agak subjektif. Mana-mana boleh digunakan asal ianya sesuai dengan impian yang ingin kita capai. Dan menternak dan menghasilkan produk reban kita memang mencabar dan memerlukan kesabaran yang tinggi (ini yang selalu gagal dimiliki oleh peminat baru). 

Ramai breeder baru kerap mengeluh apabila baru sahaja menternak ayam serama di reban mereka. Pertamanya kerana hasil anak yang belum mencapai sasaran seperti hasil otai-otai yang lama. Saya pernah terbaca satu tulisan seorang breeder berpengalaman iaitu Hj Iskandar Keramat yang mengatakan, paling kurang 1.5 tahun dalam menghasilkan serama yang berkualiti. Itulah... PALING KURANG setahun setengah. Tetapi saya rasa lebih baik kalau saya  sebut 2 tahun.

Ini kerana, hasil pertama (1st batch) selalunya agak kurang memberangsangkan. Pertama saya perhatikan kerana selalu orang baru akan menggunakan jantan muda dan induk yang muda. Jadi ada banyak masalah dan hasil kurang mantap. Saya lihat, semakin matang jantan dan betina induk, hasilnya juga semakin elok dan berkualiti (andaian baka yang elok dan molek). Kerana itu, susah kita dapat lihat otai menjual jantan atau induk matang yang mereka gunakan. 

Dan...inilah tempuh yang selalu gagal ditekuni dengan baik oleh peminat baru kerana hasil pertama mereka yang mendukacitakan......

Mengacuk atau memproses ayam serama adalah satu proses yang berterusan. Maksudnya, dari kita mula membeli sepasang pembaka sehinggalah kita mengacukkan hasil-hasil yang telah disebutkan sebelum ini. Kerana itu kita kena balik pada asas kita hendak ternak serama. Apakah tujuan kita...?

Macam saya, matlamat adalah menghasilkan serama yang sesuai untuk dibawa ke tengah atau dimeja pertandingan. Mengikut citarasa dan cantek dari sudut pandangan mata saya sendiri (Lain orang lain citarasanya).

Langkah pertama adalah memilih pembaka dan induk reban. Langkah ini paling penting sebab jika pemilihan tidak sesuai maka ia akan membuang masa dan tenaga kita serta merugikan wang pembelian kita. Memilih pembaka dan induk sangat penting. Bukan sekadar membeli hanya pada nama baka ayam tersebut tetapi sebaiknya mengetahui susur galur dan genetik yang dibawa oleh ayam tersebut. Selalunya, faktor ini akan menjadi pekara yang paling penting akan saya lakukan. Maksudnya pembaka yang dipilih mestilah memiliki salah satu yang pekara-pekara berikut...aksesori yang mantap atau gaya yang mengiurkan hahahaha.

Kalau kita boleh mendapat kedua-duanya memang bagus (tetapi selalu harga akan jadi mahal). tapi sekurang-kurangnya pembaka tersebut mempunyai salah satu dari krateria tersebut. Aksesori seperti yang kita inginkan atau gaya yang 'jahat" (ayam aktif kebas dan lonjak dada). Jadi kita kena pilih sama ada jantan ada gaya dan induk aksesori atau pun sebaliknya. Kalau boleh dapat ayam dari baka pure yang sudah mempunyai ciri-ciri yang bagus lagi baik dibuat pembaka...cuma ongkosnya selalu lebih mahal. Tapi pandangan saya, baka yang pure atau darah yang kuat genetik yang tertentu lebih baik dibuat pembaka berbanding darah/genetik yang tidak stabil.

Antara beberapa ekor pembaka reban 
Aksesori mantap...gaya kena charge lagi dengan induk sesuai
Aksesori dan gaya pilihan. tapi kena guna induk yang sesuai gak..

warna pilihan saya dan cuting yang saya suka.... dada tinggi..
Ini pembaka ara dengan aksesori klasik hehehe. Kating tinggi. Gaya kena adjust lagi

Gaya mantap...aksesori pun mantap...harap turun warisnya..


sambung artikel akan datang......



Tuesday, September 3, 2013

Si Kumbang..


Sekarang anak jantan nie siap anak a. harap harap tidak ada masalah dari segi tubuh. Alhamdulillah..

Wednesday, August 21, 2013

Ayam muda nak lepas...(dah dijual)

Assalam..

Ini ada seekor ayam muda ara yang saya nak lepas. Ayam slim tinggi. Ayam belum nak lock lagi. jadi saya lebih suka sebut ayam kelas buat pembaka. Ayam memang aktif dan sesuai sangat untuk turunkan ayam warna ara.

Dari bloodline yang saya gunakan juga di reban saya. Siapa yang berminat, boleh telepon saya....
012-6990793.




Tuesday, August 20, 2013

Baka sebagai satu jenama....

Assalam buat semua sahabat serama...
Salam lebaran..dan salam syawal yang mulia.

Selepas raya nie, ada beberapa bon besar yang akan dilangsungkan. Yang pasti Bon Jertih hujung minggu ini dan Bon Kenyir kalau tak salah sekitar 21hb Sept nanti akan menjadi perhatian dan tumpuan semua peminat tegar ayam serama (termasuk saya).

Untuk bon ini, saya memang tak dapat nak ke sana lantaran urusan perniagaan yang susah nak dilepaskan. Insya Allah, di kemudian hari mungkin ada masa yang lebih sesuai untuk saya berjalan jalan sambil berjumpa kawan-kawan yang sama minat dan hobi ini.

Okay...untuk kali ini saya nak berkongsi sedikit ulasan. Ada ramai sahabat yang bertanya tentang baka atau susur galur ayam serama. Terutama semasa saya online di FB atau yang datang ke reban saya di Telok Mas.

Saya melihat baka ayam serama ini ibarat satu JENAMA dalam bidang ini. Bila kita sebut satu-satu baka akan ada peminatnya atau pengikutnya dan akan ada identiti yang menjadikan jenama itu terkenal dan dikenali dikalangan peminat ayam serama. Katakan kita sebuat baka A, maka akan terbayang-bayanglah bentuk dan rupa ayam baka A tersebut. Kebanyakan jenama (baca: BAKA) ini terkenal mungkin disebabkan kekerapan baka tersebut memenangi pertandingan, kemantapan aksesori dan gaya atau disebabkan 'marketing' yang baik oleh pemainnya.

Sama macam pelbagai produk barangan yang kita gunakan di dalam kehidupan kita setiap hari...kita membeli kadang kala disebabkan oleh pengaruh 'marketing' yang berjalan dengan baik oleh penggunanya dan ada kala disebabkan kekuatan jenama barangan tersebut. Tetapi ada juga JENAMA yang tidak terkenal tetapi diketahui mempunyai kekuatannya yang tersendiri. Atau kurangnya 'exposure' oleh pengeluar barang tersebut itu sendiri. Jadi kita sebagai pengguna perlu bijak menilai dan meneliti sebelum membuat keputusan semasa membeli.

Sama situasinya dalam pembelaan ayam serama. Bila ada yang tanya saya baka yang saya gunakan, saya sebut nama orangnya, kebanyakannya tidak akan tahu kerana ada JENAMA yang tidak terkenal dan diketahui. Tetapi ia tetap satu JENAMA kerana produknya telah dikeluarkan 10 ke 15 tahun yang lepas. Dan hasil rebannya selalu dicari oleh peminat-peminatnya yang tersendiri. Cuma kurangnya marketing yang baik atau ada yang me-rebrandkan semua JENAMA tersebut selepas membeli menyebabkan bakanya tidak jadi sebutan.

Untuk membina JENAMA dalam ayam serama ini pun perlukan kaedah yang sama digunakan dalam marketing produk biasa di pasaran. Perlu kerap membuat promosi dan mendapatkan testimoni yang baik dari pengguna. (Dalam serama, perlu kerap keluar ke pertandingan dan dapatkan kedudukan yang baik-ranking- dalam pertandingan tersebut)

Jadi, nasihat saya....jangan mudah keliru dengan populariti sesuatu jenama kerana yang paling penting, kita kena kenal jenama yang ada dan dalam masa yang sama , sila lihat jenama yang tidak sangat ke depan di pasaran kerana bukan semua BAKA mempunyai nama, ada BAKA yang memang tidak mempunyai JENAMAnya. Cuma ia dikenali dengan nama pemternaknya sahaja..
(TIPS: Apabila seseorang breeder sudah menternak dalam tempuh yang panjang dengan menggunakan baka-baka yang terpilih dan kawalan kacukan, selalunya kestabilan genetik akan terbentuk dan akan terhasil indentiti ayam serama di reban mereka. Ini sebenarnya juga ibarat satu BAKA cuma ia tidak diberi nama)

Dan selalu kena tahu apa yang kita inginkan kerana setiap JENAMA mempunyai kekuatan dan kelemahannya yang tersendiri.....

Antara anak reban yang nampak cutting...







Thursday, August 1, 2013

pelapis reban...

Dari bloodline Umbai...simpan untuk pelapis reban
Anak bapak ekor kelabu..tak nampak apa lagi
Bakal induk reban dari bloodline Cobra
Sesarang dengan Umbai..baru je masuk dengan bapak submerin
PS: Line handphone saya sudah pulih. Jadi, rakan-rakan boleh hubungi saya di nombor asal saya.

Monday, July 29, 2013

Friday, July 26, 2013

Meluruh.....(SOLD)



PS: Bagi yang benar-benar berminat nak cari ayam untuk di bawa ke pertandingan, Stm nak offer ayam ini. Saiz A atau kecil sikit lagi. Ayam muda. Rekod pernah johan anak B Bon Melaka.

Keturunan generasi dia memang banyak yang hasilkan ayam yang cantek bergaya. setakat untuk dibuat pembaka memang direkomenkan. Sms 012 6990793.

PSS: Stm sudah ada banyak betul pembaka, jadi bagus lepaskan pada mereka yang tengah mencari peluru atau pembaka.

Wednesday, July 24, 2013

Tuesday, July 23, 2013

Memilih pembaka...

Assalam ..

Entri ini saya tulis sebagai perkongsian kepada pembaca blog terutama bagi peminat yang baru berjinak jinak meminati kecantikan ayam serama. Alhamdulillah, minggu ini saya terima banyak pertanyaan tentang pembaka yang hendak saya lepaskan. Syukur...takat ini ada 3-4 ekor yang sudah selesai urusannya. 

Tapi saya bukan hendak bagitahu saya sudah lepaskan pembaka tersebut, saya cuma mahu berkongsi sedikit tips supaya peminat baru ini tidak membuang masa dan tenaga (termasuk duit) seperti mana yang telah saya lalui sebelum ini.

Macam yang selalu saya tekankan dalam tulisan saya yang lepas, pemilihan pembaka dan juga induk sangat kritikal dalam proses breeding terutama dalam mencapai visi dan impian kita menghasilkan serama mengikut ciri-ciri yang kita sukai.

Jadi soalan yang kerap saya tanya pada pembeli adalah nak pembaka yang warna apa? Dan minat serama nie untuk buat suka-suka atau memang ada hati untuk bawa ke depan (pertandingan). Secara jujurnya, jawapan yang paling banyak diterima akan menjurus pada membela sekadar suka-suka, dengan niat nak dapat harga yang murah murah.

Masalahnya, jawapan yang kita berikan tidak akan membantu kita dalam usaha kita mendapatkan serama yang baik dan bergaya pada masa akan datang kerana langkah paling penting kita tidak diambil dengan jujur. Kerana itu selalunya , ayam yang paling awal kita beli selalunya tidak memberi sebarang hasil yang kita ingini dan selalunya pembaka tersebut sudah sampai ke rumah jiran-jiran kita yang minat serama tapi tidak mahu mengeluarkan wang untuk membeli.

Pendapat saya, kalau hendak bela serama sekadar suka-suka, cukup setakat ambil pembaka yang memang kita pun tak hendak langsung ada dalam reban kita. Kadang sesetengah penternak hanya mengambik duit beli dedak sahaja. Belakang hari, usah disalahkan pada si penjual kerana pembeli tidak jujur dalam memberitahu tujuan dia membeli sepasang serama itu.

Ayam serama adalah sama macam mahkluk Allah yang lain yang hidup berdasarkan sains genetiknya. Kalau kita tanam benih mangga usah impikan hasilnya buah manggis. Kalau kita satukan pasangan melayu dengan melayu, usaha kita harap hasilnya anak muka mat saleh (kecuali dengan izin Allah). Ini hukum sains genetik. Dalam kita hendak menghasilkan serama yang mempunyai ciri-ciri aksesori yang kita impikan, kita perlu mempunyai pembaka atau induk yang mewarisi genetik ciri-ciri tersebut. Jika tidak kita sekadar hanya membuang masa, usaha dan tenaga kita berbanding mereka yang benar-benar menitikberatkan pemilihan pembaka dan induk yang betul.

Maka, saya selalu berharap seseorang peminat itu berterus terang supaya pembaka yang dicadangkan adalah sesuai dengan keinginan dan impiannya. kalaupun belum sedia, tunggu sampai cukup baru kita ambil. lebih baik dari kita ambil yang bukan-bukan dan kemudiannya kita tukar lagi dan tukar berkali kali...sekadar membuang masa dan tenaga kita....

Pembaka pertama yang saya beli. saya tidak tahu kenapa saya beli pembaka berwarna jalak
Kerana saya minat warna ara. Tak lama di reban telok mas sebab mati.
mungkin kerana kurang perhatian dari saya sendiri dan saya sibuk cari pembaka yang lain..
#beli semata-mata cukup buget (modal kecil)
Anak yang terhasil dari pemilihan pembaka dan induk.
mewarisi warna, aksesori dan kating keturunannya.
Gaya belum tahu...
Anak Ara 


Metro : Baka Baru Ayam Serama




Monday, July 22, 2013

Gambar..

Pembaka sami
Br nak masuk muda
Pembaka ekor kelabu..pembaka yang berjasa
Tetap maintain gaya
Aksi tak pernah gagal dr pembaka teras