Thursday, September 5, 2013

Outbreed..inbreed..dan linebreed (Part 1)

Ini adalah sharing saya buat rakan-rakan yang baru dalam breeding serama. Untuk kawan-kawan hok lama-lama, saya rasa tak perlu bacalah sebab pengalaman mereka ini adalah lebih luas dan mendalam berbanding apa yang saya tahu.

Jadi perkongsian ini adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri dalam menternak ayam serama di reban saya. Kalau ada yang berbeza pendapat, ini hanyalah kaedah yang berbeza dengan kawan-kawan semua.

Olay...salah satu soalan yang paling kerap saya terima dari sahabat sahabat yang datang berkunjung di reban Telok Mas dan juga di-sms-kan ke hpone saya adalah tentang kaedah mengacuk/breeding yang digunakan dalam menghasilkan ayam serama. Hendak menjawap di dalam bentuk sms nanti agak susah sedikit dengan ruangan yang terbatas. Jadi saya berkongsi sedikit informasi yang telah saya gunakan di reban saya sepanjang 2tahun yang lepas. (harap memberi manfaat)

Sebenarnya, terdapat beberapa kaedah 'breeding' yang digunapakai oleh penternak dan peminat ayam serama. Jadi kaedahnya juga agak subjektif. Mana-mana boleh digunakan asal ianya sesuai dengan impian yang ingin kita capai. Dan menternak dan menghasilkan produk reban kita memang mencabar dan memerlukan kesabaran yang tinggi (ini yang selalu gagal dimiliki oleh peminat baru). 

Ramai breeder baru kerap mengeluh apabila baru sahaja menternak ayam serama di reban mereka. Pertamanya kerana hasil anak yang belum mencapai sasaran seperti hasil otai-otai yang lama. Saya pernah terbaca satu tulisan seorang breeder berpengalaman iaitu Hj Iskandar Keramat yang mengatakan, paling kurang 1.5 tahun dalam menghasilkan serama yang berkualiti. Itulah... PALING KURANG setahun setengah. Tetapi saya rasa lebih baik kalau saya  sebut 2 tahun.

Ini kerana, hasil pertama (1st batch) selalunya agak kurang memberangsangkan. Pertama saya perhatikan kerana selalu orang baru akan menggunakan jantan muda dan induk yang muda. Jadi ada banyak masalah dan hasil kurang mantap. Saya lihat, semakin matang jantan dan betina induk, hasilnya juga semakin elok dan berkualiti (andaian baka yang elok dan molek). Kerana itu, susah kita dapat lihat otai menjual jantan atau induk matang yang mereka gunakan. 

Dan...inilah tempuh yang selalu gagal ditekuni dengan baik oleh peminat baru kerana hasil pertama mereka yang mendukacitakan......

Mengacuk atau memproses ayam serama adalah satu proses yang berterusan. Maksudnya, dari kita mula membeli sepasang pembaka sehinggalah kita mengacukkan hasil-hasil yang telah disebutkan sebelum ini. Kerana itu kita kena balik pada asas kita hendak ternak serama. Apakah tujuan kita...?

Macam saya, matlamat adalah menghasilkan serama yang sesuai untuk dibawa ke tengah atau dimeja pertandingan. Mengikut citarasa dan cantek dari sudut pandangan mata saya sendiri (Lain orang lain citarasanya).

Langkah pertama adalah memilih pembaka dan induk reban. Langkah ini paling penting sebab jika pemilihan tidak sesuai maka ia akan membuang masa dan tenaga kita serta merugikan wang pembelian kita. Memilih pembaka dan induk sangat penting. Bukan sekadar membeli hanya pada nama baka ayam tersebut tetapi sebaiknya mengetahui susur galur dan genetik yang dibawa oleh ayam tersebut. Selalunya, faktor ini akan menjadi pekara yang paling penting akan saya lakukan. Maksudnya pembaka yang dipilih mestilah memiliki salah satu yang pekara-pekara berikut...aksesori yang mantap atau gaya yang mengiurkan hahahaha.

Kalau kita boleh mendapat kedua-duanya memang bagus (tetapi selalu harga akan jadi mahal). tapi sekurang-kurangnya pembaka tersebut mempunyai salah satu dari krateria tersebut. Aksesori seperti yang kita inginkan atau gaya yang 'jahat" (ayam aktif kebas dan lonjak dada). Jadi kita kena pilih sama ada jantan ada gaya dan induk aksesori atau pun sebaliknya. Kalau boleh dapat ayam dari baka pure yang sudah mempunyai ciri-ciri yang bagus lagi baik dibuat pembaka...cuma ongkosnya selalu lebih mahal. Tapi pandangan saya, baka yang pure atau darah yang kuat genetik yang tertentu lebih baik dibuat pembaka berbanding darah/genetik yang tidak stabil.

Antara beberapa ekor pembaka reban 
Aksesori mantap...gaya kena charge lagi dengan induk sesuai
Aksesori dan gaya pilihan. tapi kena guna induk yang sesuai gak..

warna pilihan saya dan cuting yang saya suka.... dada tinggi..
Ini pembaka ara dengan aksesori klasik hehehe. Kating tinggi. Gaya kena adjust lagi

Gaya mantap...aksesori pun mantap...harap turun warisnya..


sambung artikel akan datang......



No comments:

Post a Comment