Wednesday, February 20, 2013

Antara pembaka reban

Di reban Telok Mas sekarang ini, Stm hanya menggunakan 2 bapak pembaka untuk menghasilkan pelapis serama berwarna 'gelap'- (warna Ara dan Manisan Hangus).  Kedua bapak ini Stm 'cross' dengan induk-induk yang pelbagai jenis bloodline. Dari yang dekat (inbreed) hingga dengan pasangan yang jauh darahnya (outbreed).

Dua bapak teras ini mempunyai cutting dan aksesori yang agak berbeza walaupun darah asalnya kemungkinan dari reban breeder yang sama. Stm memang minat dengan susuk tubuh pembaka "BS" nie dari sudut aksesori yang menawan dari pandangan mata Stm lah. Orang lain mungkin ada pandangan dan citarasa yang tersendiri. 

Cuma bagi Pembaka Cobra pula, Stm memang terpikat dengan perangai aktif kebas dan buah lonjaknya. Jadi masing-masing ada ciri-ciri yang Stm cuba ambil dan hasilkan dalam reban Stm. 

Memang semenjak dari awal Stm mula 'main' serama nie, Stm cukup minat gila dengan warna yang 'gelap-gelap' nie. Terutama ayam dari reban Mie Bukit , Pendi Dungun dan juga Kodik. Sekarang ini Stm perasan, Abg Madzi (Mesra Serama -FB) pun ada banyak peluru yang warnanya gelap duduk ranking di bon-bon.
Black Star (Bintang Hitam)
Sekarang cuba cross dengan 3 induk. 
Cobra
Setakat ini hanya 2-3 ekor je pewarisnya yang dapat Stm simpan.
Salah seekor serama berwarna gelap yang Stm suka tengok.
Peluru yang selalu membawa tuah kepada Hairi Sik.
Tapi sayang, ayam ini hilang semasa menyertai salah satu bon baru-baru ini

No comments:

Post a Comment