Thursday, April 25, 2013

Koleksi Pembaka "Kuning" ..

Selain dari 3-4 ekor pembaka berwarna Ara atau 'gelap' yang Stm guna di reban (cuba cari artikel yang terdahulu), Stm juga menggunakan beberapa bapak pembaka yang berteraskan warna kuning. Ada pembaka ini adalah dari generasi asal pembaka yang Stm gunakan dahulu.

Selepas bapak asalnya mati, anak-anak pelapisnya telah menjadi pewaris baru di reban Stm. Maknanya, jika dicampur-campurkan...ada hampir 8-9 ekor bapak pembaka yang aktif menghasilkan pewaris baru di reban Telok Mas.

Kalau dari sisi pembaka Induk betina, Stm tak pasti ada berapa ekor...mungkin puluh ekor kot. Dari bloodline kebanyakkannya, Stm dah pilih dan tapis.

Setakat ini, hasil yang keluar dari pembaka ini memang Alhamdulillah. Ada yang bercutting, ada yang berlunjur dan ada yang menyembab heheheh. Ini memang lumrah dalam breeding. Yang penting 'istiqamah'.

Buat masa ini, Stm memang tidak ada masalah dengan bilangan ayam yang Stm bela. Ini kerana kawasan yang Stm guna untuk breeding memang agak luas. Masalah Stm cuma masa yang agak terhad. Tapi kerana ini memang hobi dan minat kita, Stm tetap luangkan masa dalam sehari untuk datang memberi makan dan merehatkan otak yang kadang penat bekerja setiap hari.......

Nanti aada masa, Stm ambil gambar anak-anak hasil pembaka di reban ini....



Add caption
m
Anak-anak a
anak b siap...

No comments:

Post a Comment