Sunday, June 23, 2013

Baka apa nak guna?

Umbai Jr 
"Baka apa yang abang guna ye...?"
Semenjak saya membangunkan blog ini hampir 2 tahun yang lepas, ayat di atas adalah antara soalan atau pertanyaan yang paling kerap saya terima baik melalui sms, telepon ataupun chat di FB.

"Abang main baka apa bang...?"

Selalunya Stm akan jawap yang Stm guna baka x, baka y dan baka z kat reban Stm. Kebanyakannya bukan ori atau pure. Maksudnya bukan pure darah baka x. Memang kebanyakannya pembaka dan induk teras yang Stm guna merupakan hasil cross atau kata-mudahnya baka yang sudah diadun atau diproses dari beberapa jenis baka pure yang sudah terkenal atau dikenali di kalangan peminat ayam serama. (Kat reban Stm hanya ada 2 baka pure iaitu satu pembaka Sami Gila dari reban Nuar Dungun (anak saudara Lie Daging) dan pembaka Tok Uban dari reban Khaidir adik kepada Syawal Tok Uban). Yang selebihnya merupakan serama hasil cross antara baka-baka tertentu dari reban breeder tertentu yang telah Stm amati beberapa ciri-ciri yang tertentu dan hasil yang Stm minati. (sebab itu hampir kebanyakan pembaka teras di reban datang dari hanya 2-3 breeder sahaja)

Memilih serama dari reban breeder tertentu amat penting
Walaupun Stm akui bahawa di dalam breeding, penentuan baka adalah penting, Stm masih menganggap ada satu lagi faktor lebih penting semasa menentukan baka atau bloodline yang akan disimpan di reban Stm. Selalunya Stm akan memilih ayam dari REBAN orang yang sudah Stm kenalpasti dari beberapa sudut yang penting dalam penghasilan ayam serama.

Kalau setakat hendak mencari baka, rasanya hampir kebanyakan peminat serama di Malaysia ada menyimpan paling kurang 1-2 jenis baka yang popular sekarang ini. Cuba ziarah reban kawan-kawan kita, setakat submerin, Tok Uban, Husin, Limbat dan baru baru ini baka Sami Gila juga semakin mudah di-claim ada di reban mereka. Tetapi kita terpaksa akui , kebanyakkan ayam-ayam juara dan berkualiti pertandingan masih datang dari reban penternak atau breeder yang tertentu atau penternak yang mengamalkan "breeding terkawal/terpilih".(tak tahu Stm macam mana nak menerangkan maksudnya secara jelas, datang reban baru boleh cerita panjang)

Kreadibiliti, Kejujuran, Ilmu dan kemahiran yang dimiliki oleh seseorang penternak/breeder serama akan memainkan peranan penting dalam menentukan sejauh mana kualiti dan hasil yang akan keluar dari reban mereka.

Baka berdarah Juara
Stm bukan menidakkan tentang pentingnya baka dalam memilih ayam serama tetapi kalau mahu membuat perbandingan anatara satu-satu baka, Stm berpendapat hampir semua baka yang terkenal adalah baka yang berkualiti dan berdarah juara. Mustahil satu-satu baka itu popular/terkenal tanpa pernah menggegar meja-meja pertandingan di bon yang disertai oleh ayam tersebut.

Jadi, jika mahu dikatakan baka  itu lebih baik dan lebih hebat dari baka yang lain adalah satu pekara yang agak subjektif. Cuma, ada sesetengah baka yang terkenal semakin kurang popular kerana ciri dan aksesori yang dimiliki oleh baka tersebut perlu di-upgrade seiring dengan perkembangan kecantikan ayam serama yang turut berubah mengikut evolusi masa dan citarasa peminatnya.

Betina dara dari bloodline sama dengan  Umbai Jr
Justeru, adalah lebih baik selain dari baka yang ditanya, turut juga perlu diketahui adalah dari reban siapakah/manakah asal baka atau ayam tersebut. Ini kerana kualiti ayam yang disebut akan lebih bagus jika ia datang dari seorang breeder yang mempunyai ilmu, kreadibiliti dan memahami apakah yang dikatakan ayam serama yang berkualiti pertandingan di mata peminat-peminat ayam serama.

Tidak hairan, baka-baka tertentu yang agak terkenal tetap dicari dari reban otai-otai yang diketahui mempunyai baka tersebut berbanding dari peminat yang tidak dikenali kreadibilitinya. Cuba tanya player atau pemain ayam yang berkualiti pertandingan, kebanyakkannya mencari peluru mereka hanya dari breeder yang tertentu walaupun sseorang player sebenarnya tidak perlu menentukan baka di dalam pertandingan, kerana mereka hanya perlu menentukan kecantikan ayam serama tersebut. Tetapi atas dasar kepercayaan dan kualiti yang terkawal dijalankan di reban breeder tersebut, maka hasil reban breeder tersebut selalu jadi rebutan dan pilihan dari peminat ayam serama.

NOTA: 
Ini hanya pandangan peribadi penulis. Salah atau betul hanya sekadar persepsi peribadi.


2 comments:

  1. Salam Tuan..mohon sudi listkan blog saya http://www.cheqgujai.blogspot.com/ tqvm

    ReplyDelete
    Replies
    1. okay..nanti saya listkan sekali. Salam

      Delete