Friday, February 17, 2012

Sekadar satu pencerahan (Serama dinilai dari mata pengadil)...


Pertamanya, maaf jika terdapat kesalahan pada artikel ini. Sudah tentu sebagai orang yang masih baru lagi dalam arena ini, tajuk hari ini agak selalu 'panas' dibahaskan terutama bagi otai-otai yang sudah begelumbang lama di dalam pertandingan kesenian dan kecantikan ayam serama.

Bagaimanapun, saya hanya mahu menunjukkan sedikit informasi ini terutama bagi kawan-kawan yang seperti saya yang juga baru dan belum faham kaedah-kaedah pemarkahan dilakukan.

Terdapat 2 PEKARA atau 2 POIN penting kepada PEMINAT Serama yang menyertai pertandingan atau BON; juga 2 pekara ini lah yang penting kepada BREEDER atau penternak ayam serama.

1. AKSESORI AYAM SERAMA
2. GAYA atau juga dipanggil "perangai" Ayam Serama tersebut.

Saya akan bahaskan kedua-dua PEKARA ini di dalam artikel saya yang akan datang. Itupun selepas saya meminta pendapat otai-otai ayam serama dahulu.

Sekian..

No comments:

Post a Comment