Saturday, November 17, 2012

inbreed atau outbreed...?

"In-breeding is more likely to help "set" or "fix" a particular trait within a breed or a line by narrowing the gene pool to favor those traits. So if a breeder is looking to set a particular desirable feature of their line then in-breeding and choosing the offspring most strongly possessing that trait can be beneficial."

Saya tidak pasti ada berapa method atau kaedah di dalam breeding. Kalau kita  rajin melakukan carian dalam google, memang terdapat banyak kaedah yang kita boleh gunakan. Tapi saya lebih suka memudahkan kaedah-kaedah ini kepada 2 method sahajaPada saya setiap breeder pasti akan menggunakan kedua-dua kaedah tersebut. samada inbreed ataupun outbreed.


Bagi peminat baru, pasti pening sekejap dengan perkataan-perkataan ini. Tapi tidak mengapa...kerana ia cuma pelik dari segi sebutan tetapi mudah dari segi applikasinya. Yang susah adalah KESABARAN dalam breeding...hehehehe

Inbreed adalah pesilangan sepasang serama yang mempunyai pertalian susur galur darah (bloodline) yang rapat, dekat  atau berkaitan. Tujuannya tidak lain adalah untuk menstabilkan ciri-ciri (genetik) yang dimiliki oleh kedua-dua pembaka dan induk tersebut pada generasi barunya.

Metafora mudah, jika seorang bangsa Melayu dipasangkan dengan pasangannya juga seorang berbangsakan Melayu, Insya Allah, anak-anak yang bakal dimiliki sudah tentu mempunyai genetik,indentiti dan ciri-ciri bangsa melayu. TETAPI jika seorang lelaki Melayu berkhawin dengan pasangannya dari bangsa afrika, maka anak yang keluar mungkin mempunyai ciri-ciri bangsa samada seorang melayu atau juga seorang afrika. 

Ada ciri-ciri melayu lagi ke..?
Ini mungkin contoh outbreed (mungkin bandingan
yang mudah). Kacukan 2 'bangsa' (Melayu dan
Inggeris). Indentiti melayu yang hilang 
Inbreed selalunya digunakan dengan tujuan untuk mengukuhkan ciri-ciri genetik yang dimiliki oleh bloodline dari pasangan serama yang mempunyai ciri-ciri yang hampir sama. Semakin rapat proses ini atau inbreed ini diteruskan pada generasi seterusnya...semakin kukuh ciri-ciri yang dimiliki oleh generasinya akan diturunkan. Inbreed banyak dilakukan dalam usaha mendapatkan semula 'model' serama juara yang pernah dilahirkan di dalam keluarganya.

Manakala outbreed adalah proses persilangan (cross)  sepasang serama yang berlainan bloodline atau susur galur. Pembaka dan Induk selalunya mempunyai ciri-ciri yang berlainan dan dipasangkan jika kita ingin mengabungkan (atau menutup kekurangan) ciri-ciri yang dimiliki oleh pembaka dan induknya. Selalunya proses outbreed dibuat dalam satu proses persilangan (kacukan) pada bentuk dan aksesori serama yang ada di reban kita. dan kaedah outbreed akan diikuti pula dengan kaedah inbreed..iaitu proses mengukuhkan genetik ciri-ciri pembaka dan induk yang mula diturunkan pada generasi pertama dan dikukuhkan pada generasi yang seterusnya...

Saya tertarik dengan cutting dan beberapa aksesori yang ada pada bapak pembaka reban TM ini. Tapi balung dengan aber ada sedikit kekurangan. Jadi STM guna sekor induk balung halus STM- (out breeding) dan dalam masa yang sama STM cross inbreed juga seekor induk yang ada pertalian susur galur yang nampak balung macam halus.

Inilah induk yang dimasukkan dengan bapak kuning di atas
dari bloodline balung halus dan aksesori yang molek

Ini hasil outbreed di Telok Mas. Alhamdulillah ...cutting menarik dan  aksesori yang bolehlah.
Tapi ayam masih belum galak lagi
Bapaknya  Sri Temas sudah lama sampai di Klang...

Terima kasih kepada Along yang sudi berkunjung. Kehadiran orang baru macam ini,
Insya Allah akan memerihkan lagi serama di Melaka
Insya Allah...
Along datang bersama gengnya...
PS: Ini hanya pandangan dan perkongsian peribadi STM. Berdasarkan pengalaman 'setahun jagungnya' dalam arena serama. Jika ada sebarang pandangan, pembaca boleh menghubungi STM di talian berikut : 0126990793.

No comments:

Post a Comment