Thursday, November 1, 2012

dari reban STM.....layan sahaja

Sekarang ini memang STM fokus pada 'breeding'. Kalau ada 'bare' sesuai, STM akan daftar masuk bon, kalau tidak ada 'bare', STM support cara lain-lah supaya bon jadi lebih meriah sedikit.

Walaupun citarasa STM agak cenderung pada warna dan jenis serama yang pelbagai, akhirnya STM terpaksa akur menumpukan 'breed' di reban pada warna ara dan kuning sahaja. Ini bersesuai dengan buget, masa dan kualiti pembaka dan induk yang mampu dikumpulkan. Kalau besar range warna yang nak STM breed di reban, sudah tentu ia memerlukan banyak pembaka dan induk yang perlu dipasangkan. Jadi lebih besarlah ongkosnya nanti...hahahaha

So, work smart better then work harder. Kata orang puteh tue..hehehe

Bagi pembaka kuning. STM guna 3-4 ekor pembaka yang ada bloodline yang dekat ciri-ciri aksesori yang menarik (turun ke anak ke tidak...walllahu alam). Tapi induk masih belum cukup. Maka, anak-anak betina di reban STM mungkin simpan buat pelapis sahaja.

Di bawah ini adalah sedikit informasi yang STM dapat update buat pembaca blog ini.  Ada 3 ekor lagi induk yang sedang mengeram di reban. Ada rezeki, terima kasih Alhamdulillah.

Tidak lupa juga, ada 2-3 kawan yang sudi singgah dan bersilaturrahim di Telok Mas. Almaklumlah, orang baru macam STM nie apa sangat yang STM mampu kongsikan. Takat dengar cerita basa basi bolehlah. Lainlah macam kawan-kawan lain yang sudah lama 'berserama' dan berpengalaman luas soal 'breeding dan juga masuk bertanding.

Bagaimanapun STM ucapkan terima kasih yang datang berkunjung, semoga perkenalan ini menjadi persaudaraan yang bermanfaat buat kita semua...Insya Allah.

Bapak pembaka teras STM- Sri Ibol
Tengok pada balung ada ciri tok uban dan kelopak muka sedikit keputihan.
Bapak ini bulu dia kemas tetapi kaki ada problem sikit
sebab tue dia jadi pembaka sahaja...
Janji masalah kaki tidak diwarisi pada genetik

Sri Ibol dari shot yang berlainan

Ini anak-anak Sri Ibol. Macam ada ara sekor. Kemungkinan mewarisi
genetik Tok Uban


Seekor lagi anak jantan nak masuk B... masih cacang
Tak pe...sabau aje

Remaja yang dah senget.....apa nak buat..?
Simpan aje lah boh..

Nak masuk muda...tapi mungkin kena pindah geran

No comments:

Post a Comment