Thursday, February 9, 2012

Tips : Cara membela anak serama

Sudah beberapa bacth anak serama di reban saya yang mati sebulan dua ini. Maka saya cuba cari maklumat yang mampu membantu saya mengatasi cabaran tersebut. Maka terjumpa artikel yang menarik ini. Saya ambil keputusan untuk kongsikan informasi ini di sini supaya dapat dimanfaatkan oleh pembaca.

Kredit adalah kepada penulis asal iaitu dari Blog Serama Cinta.

Disini nak berkongsi demi cara-cara bela anak ayam serama yang menetas gunakan inkubator dengan cara terbaik, tips-tips ini dari member serama dan pngalaman saya, sebab pengalaman dan kajian Saudara buat amat teliti, banyak bersamaan yang saya pernah cuba. inilah cara2 yang saya rasa amat sesuai dan berkesan dengan cuaca Kita di Malaysia.

Anak ayam - Hari 1,2 & 3. Anak ayam yang baru menetas dapat bertahan tanpa makanan dan air selama 2-3 hari. Manakala anak ayam yang ditetaskan mengunakan mesin inkubator pula akan dibiarkan selama 48 jam untuk mengeringkan bulunya. Kemudian ia boleh dipindahkan ke dalam kotak kayu khas yang dilengkapi dengan alat pemanas biasanya gunakan mentol berkuasa 5-15 watts, auto termo start dan aksesori lainnya.

Anak ayam - Hari 4-90 biasanya Kotak kayu dapat menampung anak ayam dari umur 3 hingga 60 hari atau lagi panjang hingga 90hari. Berikut adalah peralatan yang diperlukan :-

i. Sumber panas selama 24 jam. Lampu/mentol berkuasa 10 hingga 15 watts hendaklah dinyalakan selama 24 jam. Mentol hendaklah digantung 2-3 inci dari paras tinggi anak ayam. Ini untuk mengelakkan pancaran cahaya secara langsung kepada matanya. Pancaran cahaya yang berlebihan akan mengakibatkan stress mata dan masalah-masalah lain kepada anak ayam, punca panas atau haba ini salalunya diletakan di salah satu sudut kotakini. Cadangan : Guna mentol 5watt yang bersize kecil, untuk senang dapat berkas kaca ber size yang lebih besar, dengan ini boleh kita masukan mentol kedalam kaca tersebut, Kegunaan ini ialah mengcegah mata anak ayam terkena direct kepada mentol itu (boleh terjadi buta anak ayam tersebut) ini berlaku ayam saya, dengan ada bekas kaca diluar ini mentol boleh letak mana-mana sudut dan paras yang dihendaki bagi anak ayam boleh mendekati untuk mendapatkan haba yang cukup, terutama bagi anak ayam yang baru tetas yang lemah, boleh sentiasa berdekat (ditepi mentol) untuk dapatkan panas yang mengcukupi. sebaba ada bekas kaca jadikan cover mentol tidak tergoyang dan suhu mentol dapat maintain degan baik, mentol itu boleh diguna jangka masa lebih lama lebih jimat dan selamat. Cadangan 2 -cari atau buat satu kotak kira-kira bersize 8,

ii. Lantai kotak - lantai kotak dialas dengan 3 atau 4 helai kertas surat khabar. Sewaktu melakukan kerja pembersihan harian, buanglah lapisan yang atas sahaja. Lapisan yang bawah masih boleh digunakan untuk hari berikutnya. Jangan gunakan kertas yang keras dan licin. Ini berbahaya kepada kaki anak ayam. Oleh itu, gunakanlah kertas yang lembut dan tidak licin.Cadangan: kita boleh letak sedikit pasir supaya boleh maintain keadaan itu sentiasa kering,ini boleh mengelakan anak ayam makan najis sendiri, ayam biasa nya akan makan sedidkit pasir untuk menolong sistem hadaman dia, masa ini anak ayam akan cari benda yang keras. jikalau tak dapat, dia akan makan najis yang mana dah kering, terutama yang berwarna putih. dan pasir ini hendak di buang dan ganti yang baru pastikan sentiasa bersih.

iii. Cawan makanan dan air. Anda boleh membuatnya sendiri. Gunakan botol mineral yang bentuknya persegi berukuran 0.5 liter (500 ml). bekas makanan dan air yang dijual di kedai haiwan peliharaan juga boleh digunakan. Namun, ia haruslah disesuaikan dengan ketinggian dan perkembangan anak ayam.Yang penting sekali ialah bekas air, jagan terlalu besar dan tingi membawa risiko bila anak ayam boleh termasuk ke dalam bekas air menyebabkan basah sejuk atau mati lemas.

iv. Kebersihan keseluruhan. Secara amnya, lebih bersih persekitaran akan lebih sihat anak ayam anda. Oleh itu, jagalah kebersihan kotak tersebut sebersih yang mungkin. Pembuangan najis dan surat khabar hendaklah dilakukan setiap hari. Bekas air haruslah dibasuh setiap dua hari sekali. Ini untuk mengelak jangkitan dari najis itu sendiri. Makanan dan air hendaklah diganti setiap hari.

v. Nasihat. kotak berkenaan ini dibinaan /dibuat sendiri menggunakan bahan-bahan seperti papan lapis atau kayu mengikut ruang dan size kehandak masing-masing serta dilengkapi dengan sumber haba dan aksesori lain.
Adalah bijak untuk menempatkan sumber haba di suatu bahagian. Ini untuk memastikan haba terpusat dan berkekalan di satu sudut sementara bahagian lain bebas haba dan dingin. Jadi apabila anak ayam membesar, ia mempunyai pilihan untuk berada dekat dengan sumber haba atau menjauhinya.Ini Satu Cara yang terbaik (Effective) untuk mengasingkan haba atau sumber haba ini ialah dengan menggunakan kotak kertas yang berukuran 10 inci x 10 inci panjang x 8 inci tinggi di mana dua sisinya dibuat lubang seperti pintu (cukup besar untuk memasukkan tangan) dan mencapai soket mentol yang tergantung.
ini juga bergantung kuatiti ayam yang ada...(Kotak ini bagaikan badan ibu ayam, anak serama akan masuk ke dalam dan keluar bila-bila masa saja bila rasa sejuk @ panas yang di perlukan individual.

PERINGATAN : Jikalau tiada dengan cara ini, kepanasan kotak ini akan meningkat bila cuaca terlalu panas, bila (over head), bergembangan ini akan menyebabkan setengah ayam menjadi seperti berikut : ayam jadi lemas bernafas, tiada selera makan, minum terlalu banyak air untuk hilang dahaga, najis cecair dan kotak jadi basah, ayam tidak cegas seperti biasa.


Bila utara dalam kotak itu tidak beredar dengan baik, bila berlanjut kepanasan haba akan menyebabkan najis-najis ayam mengeluarkan gas atau bau yang kuat, ini boleh peningkan ayam kita.

Sediakan sebatang kayu kecil dengan diameter lebih kurang 1" diletakkan mendatar/melintang kotak. Semakin ayam membesar, ia mungkin memerlukan kayu untuk bertenggek sama ada untuk tidur atau sebagai tempat berehat. Ia juga dapat membentuk kaki yang kuat dengan mencengkam kayu tersebut.

Pintu kotak haruslah dibuat daripada besi dan dilapiskan dengan jaring seperti jaring nyamuk untuk mengelakkan penceroboh seperti kucing, tikus atau binatang lain di waktu malam.Kotak juga hendaklah diletakkan di dalam rumah.

Pilihlah satu sudut yang udara di dalamnya beredar dengan baik tetapi jauh daripada pancaran matahari atau hujan. Berjemur dan bermain pasir.

Apabila anak ayam mencapai umur satu setengah bulan dan seterusnya, anda boleh membiarkannya berjemur. Ini dapat merehatkannya di samping pancaran matahari dapat membunuh bakteria di celah-celah bulunya. Ia juga dapat merangsangkan pertumbuhan kebiasaan semula jadinya. Maklumat lain yang bergunaApabila anak ayam sudah membesar, anda hendaklah menambah peralatan sedia ada. Selalunya pertumbuhan atau pertukaran pada peralatan anak ayam ini boleh dilakukan apabila anak ayam berusia dua setengah bulan dan seterusnya.

Sumber haba. Tukarkan mentol 15 kepada 10 watts. Ini kerana anak ayam yang sudah membesar mempunyai banyak bulu. Bulu-bulu ini dapat membantu dengan memastikan anak ayam sentiasa berada pada suhu yang sesuai. Ini dilakukan sehingga usia ayam mencapai dua setengah hingga tiga bulan serta bulu tumbuh sepenuhnya.


1 comment:

  1. thx admin for the sharing. good tips. Anyway, free2 jemput ke blog saya untuk info2 kekal fit and slim.

    >>>Tips Slim & Fit Semula Jadi!<<<

    ReplyDelete