Monday, October 8, 2012

Dari Telok Mas....

Inilah rupa reban STM (gambar di bawah) yang masih dalam proses ubahsuai lagi. Takat ini dalam 60 peratus siap. Buat sendiri aje. Mungkin dalam sebulan lagi baru puas hatilah. Tapi yang penting, STM sudah dapat pindahkan ayam-ayam STM yang sebelum ini disimpan dalam sangkar besi dekat rumah taman STM.

Mungkin 'jiwa' STM yang kuat nak fokus pada 'breeding', maka satu kepuasan bila dapat buat reban besar dan luas untuk pembaka STM.

Takat nie ada 3 reban agak luas yang STM sudah buat khas untuk pembaka pilihan STM. Masa berkunjung di reban kawan-kawan di Dungun memang STM jealous gak tengok ada pembaka sampai dekat berbelas induknya (bertuah betul jantan tue).

Jadi di reban STM pun, STM nak masuk induk banyak sikit hahahaha

Takat ini STM masuk pembaka yang ada dan tambah induk pelahan-pelahan. Tapi Alhamdulillah, masalah induk tak nak mengeram yang STM hadapi sebelum ini nampak macam nak selesai selepas 3-4 ekor induk sudah mula masuk mengeram. Ada juga yang sudah menetas.

Sebelum ini STM guna incubator tapi banyak anak yang 'lemah' fizikal dan cacat juga. Jadi STM nekad biar je induk-induk di reban mengeram....

Jadi apa lagi...? Asyik kongsi gambar reban orang sahaja, kali ini STM nak kongsi gambar reban Telok Mas buat pembaca blog ini. Nanti bila siap sepenuhnya STM akan kongsi sekali lagi di blog ini...


Inilah rupa stor yang ditukar menjadi reban. Sekor bapak dengan  induk-induknya

Bapak inilah yang menghuni bilik stor. Ada 2 ibu mengeram dan ada yang mula bertelur

Bapak muda ekor kelabu STM. Macam mana jadi..waallahu alam...

Bapa muda juga. STM minat 'cutting' dan aksesorinya 

Reban kecil-kecil. 

Pembaka Kubing STM...

Ada yang sudah 'melamar' induk ini. Ikut rezeki....(SOLD)

Anak reban STM yang baru. Dua-dua jantan. Hari ini pun ada yang menetas lagi

Ini rinting 'pelangi mas' STM. Gambarnya memang menjadi 'profil pic' STM di Facebook sejak awal lagi.

Lawan tiang hehehe. Cobra in Action....(jadi pembaka sepenuh masa)
Tapi tetap aktif kebas..

Gemunggal

No comments:

Post a Comment