Monday, October 15, 2012

Berlunjur pun berlunjurlah...Alhamdulillah

Menghasilkan ayam serama yang cantik bergaya memang menjadi idaman semua peminat seni kecantikan ayam serama. Tetapi yang menyebabkan hobi ini menjadi unik dan mencabar adalah bukan semua hasil dari reban akan mengeluarkan ayam yang cantik bergaya. Dan kita juga tidak tahu samada anak-anak yang ditetaskan di reban bakal menjadi 'peluru' berbisa si penternak ataupun tidak.

Dalam memelihara serama; SABAR adalah salah satu dari intipati yang perlu ada di dalam diri seorang peminat.

Kalau sebelum ini, blog banyak berkongsi gambar ayam berstatus 'cantik bergaya'. Hari ini saya akan membuka sisi lain yang selalu tidak ditunjukkan oleh seseorang penternak. Ayam berlunjur ...

Pengalaman berjalan-jalan di reban, memang banyak hasil ayam yang belum jadi atau istilah ' tidak jadi' berada di dalam reban penternak. Cuma yang selalu ditonjolkan adalah yang sudah 'siap' atau sudah cantik.

Di bawah ini adalah 3 ekor serama di rumah STM (asing dari reban ternak) yang masih lagi belum tahu apa jadinya nanti. Tetapi kerana kita sudah tahu susur galur bloodline-nya, paling tidak ia masih berpotensi menjadi bapak reban hehehehe.


Kelabu ( ada bloodline balung halus ekor kelabu dan juga tok uban pure )
Kuning pula sudah semakin galak (bloodline muka putih -tok uban dan bapak kuning  reban)

Ciri yang sama ayam berlunjur ini :- balung nipis dan kecil . Muka pucat  termenung aje

Sama juga...balung nipis dan muka betina pucat hahaha

Tepuk-tepuk tangan...barulah nak naik badan sikit..Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment